Hidup Aku. Pilihan Aku

ZULHILMI TEMPOYAK | 25.6.14 | 4 Comments
Bismillahirahmahirahim...


Keringat yang mengalir basah di medan latihan, adalah penebus darah di medan pertempuran. Sejauh mana pun. Hidup ini punya pilihan.

Cerita Yang Acah Acah Motivasi Dari Aku

Satu hari aku terima panggilan telefon dari seorang yang aku rapat. Dia maklum kan sesuatu yang aku tak bijak sangat berkata secara tiba-tiba. Dia kata, "zul... ayah aku dah tak ada...!!!". Aku yang selalu petah bicara tiba-tiba kelu lidah tidak terkata. Bukan sebab apa. Sebab tak tahu apa yang patut aku kata.

Bukan tidak biasa dengar tentang kematian, tapi tak pernah dimaklumkan sebagai antara orang pertama. Selalu dengar sebagai third party listener. Tapi dalam hati memang bergoncang tidak terkata. Terfikir juga jika rapat sangat atau diri ini sudah tiada.

Aku tak tahu apa yang aku kata masa tu. Tapi pasti doa tetap diiring bersama. Cuma tika masa itu, terlintas dalam kepala hotak aku ni. Jika aku ditempat dia, siapa yang akan aku hubungi untuk berkongsi. Siapa yang sudi menahan banjir tangisan itu nanti.

Dalam punya masa. Aku nak tekun menjaga. Menjaga diri agar tak mudah leka lagi. Dunia ni hanya sementara. Malu aku pada diri kalau tak mampu berbakti saat yang rapat sudah tiada. Malu aku pada diri kalau tak mampu mandikan jenazah mereka. Malu aku pada diri jika hanya meratap di tangga tika orang mendoakan mereka.

Jadi, hidup aku, dan pilihan aku untuk terus duduk sebagai hamba, sebagai abang, sebagai ayah, sebagai blogger dan sebagai diri. Matlamat tetap sama, mendapatkan Redha Illahi.

p/s : entah... tiba-tiba rasa lain malam ni. 

aku pembina perjalanan hidupku.
@zulhilmitempoyak





4 comments:

  1. Nice one zul...
    Live your life as a stranger or traveller-Nabi Muhammad.

    ReplyDelete
  2. hmmm hari hari hidup kena diperbaiki kan.

    ReplyDelete
  3. Ena kalau dapat berita kematian pun, ena jadi tak tahu nak ckp apa.. yg perlu ena buat, hnyalah menjadi pendengar luahan hati.. Hurmmm

    ReplyDelete
  4. terbaik bro.. jom sama2 kita mengejar matlamat tu bro

    aku pun dah lama tak ke sini.. sibuk sekarang bro. hehe

    ReplyDelete

Copyright for Zulhilmi Tempoyak | Design By dikbee | Powered By Blogger