Adakah Kita Hanya Diam

ZULHILMI TEMPOYAK | 17.8.13 | 23 Comments
Bismillahirahmanirahim...

Sedang kita menggerakkan jari. Menyusun kata. Membuka Bicara. MengLike di fesbuk. MengShare di dindingnya. Apakah jiwa kita betul-betul mendalaminya. Ataupun kita sekadar suka. Nak tinggikan Like yang tidak terhingga? Aku percaya semua prihatin tentang isu ni kannnn...

Sambil menghirup kesedapan air tropicana twister ni. Apa kata kita luangkan masa. Tangan ditadah. Doa dipohon. Untuk Saudara seIslam kita. Semoga mereka gugur dan dikurniakan Jannah. Ameen.

Hari tu aku menjanjikan nak update aku naik Malindo Air tu kan. Kemungkinan hari selasa nanti aku akan update kot. Sebab aku rasa kita semua perlu sensitif tentang isu hari ni. Isu rakan ataupun saudara kita yang berhempas pulas menegakkan agama Allah. Tapi kita macam diam. Ataupun mungkin aku yang tak perasan.

Hayati gambar-gambar ni dulu.

Organ dalaman meletup - Ditembak Peluru bertaraf antarabangsa.
Apa salah anak kecil ni?
Juara tinju Mesir, Abdel Rahman al-Tarabeely ditembak di kepalanya di hadapan Qism Al-Arab
Apakah mata kita hanya menjeling melihat? Terbaca aku komen-komen yang sentiasa mempersoalkan di fesbuk. Orang ajak berkumpul buat munajat. Dipersoalkan. Orang ajak buat solat hajat. Dipersoalkan. 

Teringin ja aku nak jerit depan muka dia. Kurang bijaknya... orang dah ajak ke arah kebaikan. Kita sokong. Kalau kita tak suka cuba kita buat pulak cara kita. Pemikiran dibataskan atas keadaan beza fahaman politik. Bapak tak berkembang gila otak. 

Kawan-kawan, ingatlah... kita tak kena lagi. Mungkin hari ni kita tajam nak berbicara. Tapi bila kena ja nanti. Adakah kita nak menuding jari kenapa negara-negara Islam lain yang tiba-tiba diam masa kemuncaknya? OIC sekadar Ohhhhh I see?

Tahukah anda. Ramai presiden hari ni naik atas kesan marketing di laman fesbuk. Betapa besarnya internet hari ni boleh pengaruhi pemikiran manusia. Jadi... jom kita tunjukkan yang kita sememangnya prihatin. Biar dunia luar aware tentang isu di syria, mesir dan mengutuk sekerasnya konspirasi penindasan hak untuk hidup hari ni.

Air mata adalah bicara ikhlas dari mata kita. Tika mulut tak mampu membulat bicara. Jadi jangan malu untuk titiskan nya.

Ya Allah.. Selamatkanlah mereka yang berjuang keranaMu ya Allah. 

yang rasa kerdilnya di dunia.
@hilmitempoyak

23 comments:

  1. Aaamiiinnn...semoga penderitaan mereka menemui penghujungnya... :'(

    ReplyDelete
  2. Aamiin...suatu hari nanti umat Islam akan menang,itu pasti :')

    ReplyDelete
  3. Allahuakhbar...sebak mendengar keperitan hidup saudara2 islam kita di arab sana...semoga Allah melindungi mereka semua..Aminnn.

    ReplyDelete
  4. xsanggup nak tgk..sedih.. =( hanya mampu berdoa..

    ReplyDelete
  5. Aku kirimkan doa , agar mereka kuat di sana.

    ReplyDelete
  6. kenapa label tropicana twister? ate temah sedih bebenor dgn saudara kite tu...hnya doa iringan ku kirimkan pd mereka. sobs2

    ps like gmbar tu mng ke idak janji berdaya saing...xmo la sng2 nk mengaku kalah kennn

    ReplyDelete
  7. Subhanallah mereka yang syahid di jalan Allah SWT. sama-sama kita doakan yang terbaik buat mereka

    ReplyDelete
  8. sedih =( hanya tuhan yg tahu,,doakan mereka di sana..amin

    ReplyDelete
  9. Doa je yang mampu. MasyaAllah, hebatnya mereka bermatian mempertahankan agama Allah :'(

    ReplyDelete
  10. Doa je yang mampu. MasyaAllah, hebatnya mereka bermatian mempertahankan agama Allah :'(

    ReplyDelete
  11. Hebatnya syahid dijalan Allah.. Smoga Allah kuatkan hati mereka dan tabah perjuangkan islam.. Kita kat sini hanya mampu berdoa.. Allahu akhbar!!

    ReplyDelete
  12. kan??? pelik aku. susah betul umat islam ni nak bersatu. ajak doakan untuk rakyat mesir, ada je yang dorang pertikaikan

    ReplyDelete
  13. moga Allah selamatkan saudara kita di sana..

    ReplyDelete
  14. moga Allah selamatkan saudara kita di sana..

    ReplyDelete
  15. Amin ya Allah. Doakan saudara mara kita di sana :')

    ReplyDelete
  16. Salam.

    Zaman sekarang ni zul, mengajak orang buat baik memang susah..masing2 ada rasa prejudis n ego dengan pandangan dan pendapat sendiri.

    ReplyDelete
  17. Adehhh, terasa sakitnya sekali bila tengok gambar atas tuu.. :(

    ReplyDelete
  18. entri berunsur serious..mudah2 an mereka mencapai kedamaian.,hilang sengketa.

    ReplyDelete
  19. Semoga Allah SWT lindungi saudara-saudara seIslam kita daripada orang-orang yang menganiaya.

    ReplyDelete
  20. semoga penderitaan mereka ni akan berakhir..dan janganlah berulang

    ReplyDelete
  21. pic pertama tuh tak berani saya nak tengok.. semoga Allah melindungi saudara kita disana..

    ReplyDelete

Copyright for Zulhilmi Tempoyak | Design By dikbee | Powered By Blogger