Hak Dan Besar II

ZULHILMI TEMPOYAK | 4.11.12 | 47 Comments
Bismillahirahmanirahim..

Pertama sekali aku nak mintak maaf sebab buat ampa bebulu baca entry bawah ni selama seminggu. Hari ni baru aku start karang dan baru habes. Hehehe... Comel la bila tengok ampa bebulu dengan aku. Erkkk.. comel la sangat.

Tahukah kita, tak semua benda kita dapat kejar dengan kaki, tak semua benda kita dapat dakap dengan tangan, tak semua benda kita dapat tatap dengan mata tak semua cinta kita dapat dengan senyuman dan tak semua sayang kita dapat untuk disimpan.
Bunyi macam baru putus cinta kan.
Sebenarnya aku nak kongsi. Perkara yang sepatutnya aku karang seminggu yang lalu. Seperti kebiasaan setiap petang aku kan pegi main bola. Sebagai seorang yang memendam perasaan untuk mewakili negara satu hari nanti dan memang tak mungkin terjadi disebabkan berat 80kg. Bola sepak sudah menjadi hobi.

Kebiasaanya kalau hujan ja. Mulut aku ni melenting. Yela nak main, hujan pulak, padang basah, tak dapat bakar lemak. Aku akan selalu kata "alah.. waktu ni la nak hujan..!!". Bila panas pulak aku merunggut jugak "alah.. panasnya hitam la kulit nak main camni.". 

Nak meneruskan cerita, raya ritu ada orang datang ziarah nak mintak sumbangan. Dalam kategori susah la saudara kita tu. Tengah lusuh, badan kurus. Aku mula terpikir, teruk sangat aku ni. Mungkin masa hujan aku merungut depa ni tengah menadah air untuk minum dan untuk mandi. Mungkin masa panas depa ni tengah keringkan ikan untuk disimpan.


Kita mungkin berhak untuk harta kita. Tapi kenapa tidak kita utamakan sesuatu yang lebih besar. Utamakan nilai hidup yang sangat-sangat kurang dari kita. Itulah namanya rezeki orang berbeza-beza. Apa yang kita nampak, apa yang kita rasa, apa yang kita ingin. Semuanya bukan milik kita. 

 Iklan jap. Hak dan besar II = SDII. Mohon mencuba. Hehehe...

Yang berpeluh menaip.
@hilmitempoyak

47 comments:

  1. maka, bersyukur lah dengan apa yang kita ada~

    ReplyDelete
  2. promot SDII? argh! satu family aku dah amalkan SDII! why?! WHY?!!! hahaha xD


    *aku bakar lemak pukul 10malam dengan main badminton sahaja. so, tak stress macam ko :P hohohohoh! gelak evil! xD

    ReplyDelete
  3. bersyukur dgn ape yg ade.
    jgn lokek utk berbgi,.
    sbb tu sume bkn kte milik kte selamanye..

    ReplyDelete
  4. memang bebulu pun..puihh~
    senior sombong~!! mentang2 dah grad.
    (ceh apa kaitan daaa).
    btw, SDII tu menatang apakah? =P

    ReplyDelete
  5. ye bro.. kita kena bersyukur sentiasa... :)

    ReplyDelete
  6. berbulu-bulu sangat mata ni :p

    ramai betoi dok pomot susu lipid tu skrg :p

    ReplyDelete
  7. merasa bersyukur itukan lebih baik, Allah suka..peace Hak..

    ReplyDelete
  8. sebab itu jangan merungut..bila peluang mendatang, just go for it, dont go for eat....eh ? :D

    ReplyDelete
  9. SD-II??

    alamak,i tengah best menternak lemak.. :P

    ReplyDelete
  10. alhamdulillah syukur dengan apa yang fiza miliki sekarang ni ^^

    ReplyDelete
  11. sebenarnya tak baik bila kite mengeluh pasal cuaca ni. ini apa yang cikgu sy ajar. sampai sekarang ingat.
    seolah tak bersykur. sejak tu, hujan ke panas ke apa ke, dah tak merungut. :)

    ReplyDelete
  12. org biasanya bila ssh cpt je merungut bila senang jrg pula bersyukur kn...

    ReplyDelete
  13. sbb tu la ang kurus erk huhu...sy da kecik xle mnm huhu.....

    ReplyDelete
  14. saya jugak sll merungut tnpa sedar....alpa mensyukuri nikmat yg diberiNYa..:(

    ReplyDelete
  15. nice sharing..yg penting bersyukur dengan apa yg kita ada dan kita miliki.walaupun kita rasa diri kita susah tp ada lagi hamba Allah yg jauh lebih susah dari kita kat luar sana tuh :)

    ReplyDelete
  16. setiap harta yg kita ada ada hak org len kn ;)

    ReplyDelete
  17. oleh itu kita kena tanamkan rasa kesyukuran dlm diri. tkadang kita xperasan dgn nikmat yg telah kit miliki/dberikan sehinggakan nikmat it dtarik dari kita.. :D

    ReplyDelete
  18. normal laa bebi.
    kadang2 mulut kita terlepas merungut dengan apa yang Allah bagi.
    sebab tu kita kena sentiasa beristighfar.
    moga-moga Allah ampunkan keterlanjuran kata kita tuu.
    :)

    *bebi. i tak pura2 sayangkan u oteyhh!
    hihiuhiuuu

    ReplyDelete
  19. itu lah kan.... muhasabah diri ye semua..

    sbnrnya... aku rasa nk cubit2 je chemay sbb pggl aku bebi.

    sweet sgt. tp skali bc mcm bebi yg satu lg..;p

    ReplyDelete
  20. lelaki pungg kompelainn hitam kalau main panas ? cehhhh -_-

    ReplyDelete
  21. lelaki pungg kompelainn hitam kalau main panas ? cehhhh -_-

    ReplyDelete
  22. Bila panas nak hujan, bila hujan nak panas. Kan?

    Apa-apa pun bersyukurlah :) Hehe

    ReplyDelete
  23. Apa cer sekarang? Lama tak lepak.

    ReplyDelete
  24. sentiasa ingatkan diri bersyukur daripada duduk merungut.

    ReplyDelete
  25. hahhh, nasib baik sedar akan kesilapan tu. hehee Yupp, betul tu tak semua yg ada dalam dunia nie milik kita.

    ReplyDelete
  26. sempt lg tu promote SDII. hahha. btul2. kte ptot bersyukur dengn ape yg kte ade skrg =)

    ReplyDelete
  27. nie kira nak promote SDII ke nie? haha.. bersyukur dengan apa yang ada dan apa yang terjadi :)

    ReplyDelete
  28. erkkk nak promote barang? haha jadik entri ni tak ikhlas ke? huhu :P

    ReplyDelete
  29. menanges baca entry nih.hukhuk sedey :'(

    ReplyDelete
  30. namanya manusia, erti bersyukur tuu susah nak melekat dalam jiwa. maka bersyukurlah dengan apa yg ada.

    eh putus cinta ke awak? takpe saya kan ada hikhik

    ReplyDelete
  31. syukur juga apa yang ada.. tapi
    hakikatye manusia payah nak bersyukur..
    dah senang bujang , nak kawen ,
    dah kawen bini satu , tetibe nak bini kedua ,
    hmm...camtulah..

    jadi takmo tamak2 la ye...

    eeh.. lain lak pesanan ai ni..hehehhehe

    ReplyDelete
  32. wasiat nnt bubuh nama ak skali weyhhh....hihi

    ReplyDelete
  33. Den ponah tebaco dalm al-Islam, bedoso kalau kito koba "alaa...hujan pulak ha!!" apo2 pon besyukur dgn apo yg kito dpek..:)

    Haaa yola...SDII tu apo namo ea tu???

    ReplyDelete
  34. hai..awk kite dah follow awk pon..sorry kite punye kotak komen xde,tapi skrg dah ade dah pon..kalo rajin2 jom lah follow kite..menambah kenalan..^_*
    http://dieejaaminho.blogspot.com/

    ReplyDelete
  35. ingatkan karangan pjg sgt sampai seminggu baru siap. kih3...

    ReplyDelete
  36. bersyukur apa yang ada dan apa yang diberi :)

    ReplyDelete
  37. haaa.. kongsi je walaupun aku ni dok mcm tu gak. ;p

    ReplyDelete
  38. okay tak panggil bebi.
    ai pnggil baby je hokayy?

    babyy. bile nak apdet ni?
    rinduuuu.
    hikhihik
    >.<

    ReplyDelete
  39. herm..sebab itu lah kita niy perlu dilahirkan dengan keadaan bersyukur..yer dak..?? Hujan Itu Adalah Rahmat..Kalau kemarau..?? Haaa, camner..?? hehehe..


    p/s : Wow..SDII, kawan sy dh cube..dari berat 90kg, turun 65kg..!!..=) Sangat berkesan....

    ReplyDelete

Copyright for Zulhilmi Tempoyak | Design By dikbee | Powered By Blogger