Untuk Anda

ZULHILMI TEMPOYAK | 31.7.12 | 18 Comments
Bismillahirahmanirahim.

Sempena Ramadhan ni. Saya terdetik berkongsi satu ilmu baru kepada saudara saudari cikabong-cikabong. Saya Mohamad Zulhilmi Zulkefli yang sasa ini sebenarnya adalah seorang Pakar Perancang Kewangan Islam dari Takaful eTiQa. Sebelum itu elok saya dahulukan dengan ucapan ikhlas maaf jika ada yang tersinggung dengan ayat-ayat manis yang bakal ditulis, dikarang dan dikenang.

Jika pengalaman menjadi hidup menjadi ukuran, mungkin pada usia 22 tahun ni saya tetap kurang makan garam dari kalangan anda. Ini mungkin disebabkan saya lebih suka makan gula. Hal ini juga mungkin ramai akan meragui dengan apa layaknya saya.

Apa yang sebenarnya membuat saya terdetik sangat untuk berkongsi adalah bermula dengan kisah biasa. Yang mana baru-baru ni ada seorang hamba Allah datang ketuk pagar rumah saya di Pandan Perdana. Membawa beberapa naskah Yassin lusuh untuk dapatkan sumbangan dari masyarakat untuk sesuap nasi dia dan keluarga.  Hamba Allah ini seorang lelaki berumur 19 tahun dan memiliki beberapa adik dan ibu untuk disara.

Setelah sembang punya sembang, hamba Allah ni sebenarnya baru kematian bapa. Sebelum ni dia dan sekeluarga memang miskin tetap masih tinggal di dalam rumah. Tetapi setelah kematian bapa, dia makin miskin dan terpaksa tinggal di bawah jambatan sekitar cheras. Samaada benar atau bohong, itu urusan dia dengan Allah. 

Apabila di tanya kenapa tak cari kerja kilang sedangkan muda lagi? Jawapannya kalau gaji ikut bulan, hari-hari dia dengan keluarga nak makan apa. Jadi dia terpaksa cuci pinggan, kereta, potong rumput yang mana gaji hari demi sesuap nasi. Kadang-kadang ada kerja. kadang-kadang tak terduga. Terdetik dalam hati saya. Bagaimana jika orang yang saya kenal berada di tempat hamba Allah tu?  Bayangkan kita yang masih berpeluang ni. Waallahualam…

Saya harap anda faham apa yang hendak saya sampaikan di atas. Sebahagian masyarakat menolak takaful dengan alasan tiada bajet, buat-buat ada takaful, tak nampak apa kebaikannya, dan yang paling best “Ini semua tipu ja ni. Nak makan duit orang”. Bukan mengeluh tapi kami di sini sedih disebabkan kami tidak dapat bantu orang yang lebih memerlukan. Hmmm… ayat pun macam pancing kan. Tapi inilah realiti.

Bila bayar dapat apa tah kan? Analoginya mudah, jika hari-hari anda beli dan makan gula-gula 20 sen dengan gaji anda RM500.  Anda memang dapat rasa manisnya hari-hari dan anda tak terasa langsung bila keluarkan 20 sen tu. Tapi hari hari tu tetap ada pahitnya bila anda disahkan menghidap kencing manis. Hmmm.. manis jugak lah tu.

Berbanding takaful yang anda sumbang. Bukan bayar ye, sumbang. Yang mana hari-hari memang tak rasa manisnya. Yela asyik sumbang-sumbang bila nak dapat kan. Tapi bila berlaku musibah, adakah gaji anda akan dapat bantu anda sepenuhnya? Di sini lah fungsi takaful membantu meringan kan bebanan anda dari tabung tabaru`. Perlu di ingat, musibah bukan saja kematian ye. Kecacatan ataupun hilang upaya kekal ataupun penyakit yang menyebabkan anda terpaksa mengeluarkan beribu ringgit hanya untuk ubat dan beribu ringgit untuk pembedahan.

Bagi yang memberi alasan tentang bajet. Andaikan esok majikan anda akan kurangkan gaji anda RM200 disebabkan masalah kewangan syarikat. Adakah anda akan tetap bekerja atau terus masa itu jugak berhenti dan cari kerja lain? Tidak bukan? Anda mesti mengambil masa sekurang-kurangnya minima 2 ke 3 bulan untuk kerja baru. Aik… boleh pulak hidup walaupun dah kurang RM200? Akal terbaik akan mencari jalan. Disini salah satu persimpangannya.

Saya hanya berkongsi apa yang patut dikongsi. Salah silap jangan dicaci kepada insan yang sehensem ini. Bersedia untuk menjadi sebahagian dari kami...?? heee....

Entah ada orang baca ke tak entry panjang berjela ni. Hahahaha…. Entry ini akan di update dari semasa ke semasa ye. Maaf kalau ada yang terasa atau tersilap tulis. Ringkas je ni. Heee....


pemahaman..?? 0193030738. :D

Yang ingin bercerita

@hilmitempoyak


18 comments:

  1. bahhaha.oke letew kongsi pd kami.dah jd agent insurance die skrg ;))

    ReplyDelete
  2. Salam kenal...
    aku dulu pun camtu, takut sangat kat agen ins...tapi sekarang dah ada ins...mungkin dulu tak berapa nak matang sekarang dah matang...
    selamat berpose...

    ReplyDelete
  3. lya dh xlayan pon nk join mana2 insurans..sbb dah ada pyakit...

    ReplyDelete
  4. errrr... sebenarnya aku tak berapa nak paham pasal insurans sampai dah 20tahun la ni. acane erk? :P

    ReplyDelete
  5. halo~~ :)


    tak salah sediakan payung sebelum hujan..


    ***
    p/s:sejujurnya, baca pun skip aje :) hehehehehe

    ReplyDelete
  6. kesian dia . kite spatutnye bersyukur dgn ap yg ade . mengenai insurans pulak .. trimakasih sbb sumbang ilmu sikit pd sy yg tatau pape mngenai insurans . hoho ;p

    ReplyDelete
  7. tengs la bgtahu sesetengah org kurg pengertian~

    ReplyDelete
  8. ye.. i got 'something' from this entry.
    tq . nice entri walo pnjg berjela.hehe

    ReplyDelete
  9. @Sarah Mohd Saleh :

    bkn agent. penasihat je...hahahah... nk nm sedap je kan.. ;p


    @Fadzli Amir :

    bagos la dah memiliki at least ad jugak income protection ye.. :)


    @LYAfrina :

    sakit apa lya. kita boleh bantu kalau perkara tu boleh dibantu. :)


    @anakGAJAH :

    anda berminat nak tau ke..?? heeee


    @Marcella :

    xpe. ada gak ilmu yg masok.. :D


    @-meeSUPERGIRL- :

    miliki la...heee...


    @bkn kurang mengerti. tak terperasan kn2.. :)


    @ms teyn teyn :

    bc ke teyn..?? hahah

    ReplyDelete
  10. thank you. for the reminder. :) benda ni mmg penting zaman skrg.
    musibah dtg tak kira masa.

    ReplyDelete
  11. terima kasih kongsi benda ini... ^.^ ena masih student, so agak kurang faham mengenai dunia pekerjaan ni... hehehe

    ReplyDelete
  12. Siapa yang kata takaful tak ada faedah memang kurang ilmu la. Maaf terkasar. Tapi ini lah realitinya, ramai yang tak percaya pada takaful.

    ReplyDelete
  13. Kesiannya hamba Allah tu. Hmm, Ee tak tau sgt pasal insurans ni. Anyway, thanks shared. knowledge ni, hihiks =D

    http://thenurulee.blogspot.com/2012/08/firecrackers-consumer-be-consider-please.html

    ReplyDelete
  14. wahh ejen y berjaya :)

    btol2 sokongg 100%...

    kesedaran dr awl tu sgt penting..

    sy dah ada perlindungan..

    ReplyDelete
  15. belum bergaji lagi untuk menyertainya. mungkin bila dah ber wang nanti.

    ReplyDelete
  16. @Sarah Mohd Saleh : bkn agent. penasihat je...hahahah... nk nm sedap je kan.. ;p @Fadzli Amir : bagos la dah memiliki at least ad jugak income protection ye.. :) @LYAfrina : sakit apa lya. kita boleh bantu kalau perkara tu boleh dibantu. :) @anakGAJAH : anda berminat nak tau ke..?? heeee @Marcella : xpe. ada gak ilmu yg masok.. :D @-meeSUPERGIRL- : miliki la...heee... @bkn kurang mengerti. tak terperasan kn2.. :) @ms teyn teyn : bc ke teyn..?? hahah

    ReplyDelete
  17. thank you. for the reminder. :) benda ni mmg penting zaman skrg. musibah dtg tak kira masa.

    ReplyDelete

Copyright for Zulhilmi Tempoyak | Design By dikbee | Powered By Blogger